Namibie 4/Zambia 1

13 mei 2017

Namibië 4/ Zambia 1

Dank voor alle leuke en meelevende reacties op ons reisverslag!

Hoewel we ondertussen al bij Elke in Lusaka zijn beland, gaan we toch maar verder met waar we in Namibië 3 gebleven waren.

Eerst dus maar weer even terug naar ons vertrek uit Etosha National Park.

Dat was op 4 mei.

Donderdag 4 mei

Met ons verhuurbedrijf (Bushlore, via 4 x4 selfdrive, zeer aan te bevelen) en met Elke en Glenn hadden we afgesproken dat we elkaar op zaterdag 6 mei bij de grens van Namibië en Zambia, In Katima Mulilo zouden ontmoeten. De afstand van Etosha naar Katima Mulilo is ongeveer 1000 km, dus dat betekent 2 dagen stevig doorrijden. Het gebied waar we door reden was de Caprivi-strip, een smalle strook rechtsboven in Namibië. Gelukkig goede asfaltwegen. We kampeerden bij Divundu, prachtige camping aan de Okavango-rivier. Onderweg zagen we langs de weg een paar keer een kudde olifanten, zie foto.

P1090745

Vrijdag 5 mei

Vroeg op weg om op tijd in Katima te zijn, nog ruim 300 km te gaan.

Mooie camping aan de Zambezi-rivier, wederom met gevaar voor krokodillen en nijlpaarden met een mooie zonsondergang in de Zambezi.

P1090758

Zaterdag 6 mei

Wij zouden de camper bij Katima aan de Namibische kant van de grens weer inleveren en Elke en Glenn zouden vanuit Zambia de grens oversteken om ons en onze koffers op te pikken.

Spannend of de afspraken zouden kloppen; dat was niet helemaal het geval, zowel Elke en Glenn (hele slechte weg met veel ‘potholes’) als de Bushlore-contactpersoon (stond aan de Zambiaanse kant) waren 1½  uur te laat, dus dat kwam eigenlijk heel goed uit. We stapten van onze Toyota Hilux-camper over in de Hilux van Elke en Glenn.

Daarna nog 200 km over een voor Zambia fantastische weg naar een lodge aan al weer de Zambezi, in Sioma, in West-Zambia. We hoorden de nijlpaarden wel, zagen ze soms in de rivier en in de verte lag een grote krokodil op een zandplaat te zonnen.

P1090783

Zondag 7 mei

Eerst de N'gonye watervallen bij Sioma bekeken, "ontdekt" door David Livingstone in 1855.

P1090798

We reden 200 km naar het noorden, richting Lusaka, naar een lodge in Mongu, waar Elke al eens was geweest voor een consultancy, maar wij, en zelfs Glenn, kenden dit gebied niet.

Heel anders dan de omgeving van Lusaka, met een heel breed stroomdal van de Zambezi, met heel veel wetlands, een soort tropische Weerribben.

P1090812

In Mongu een brug, de 'King Lubosi Imwiko II Bridge' over de wetlands van de Zambezi van in totaal 40 km.

Op de foto een gedeelte van het traject met een brug over de hoofdstroom van de Zambezi.

P1090836

P1090840

Daarna nog 600 km naar Lusaka, dus dat betekende de hele dag in de auto, over de M9, een snelweg met flink wat potholes. Om 8 uur ‘s avonds waren we thuis bij Elke en Glenn.

1. Wanda:
    14 mei 2017
    wat een mooie bijzondere reis! veel plezier
  2. Atie:
    14 mei 2017
    Mooie foto's hoor!!!
  3. Marijke en Frits:
    15 mei 2017
    Hardstikke leuk vind ik. Behoorlijk avontuurlijke trip maken jullie! .Wij zijn weer thuis maar moesten echt zoeken naar wilde kangeroes en koala's.Veel plezier toegewenst op de rest v de reis !
  4. Anneke en jan:
    17 mei 2017
    Opnieuw geweldig ,vind de dieren prachtig ,vooral in hun natuurlijke omgeving,Alleen de krokodil is niet mijn dier,feel succes verder met de ontdekkingsreis